|
|
Fotogalerie - Vozy našich čtenářů 3
Zdravim.
Zasilam slibene fotografie meho vozu. Je to stav po
zhruba rocni repasi. Snazil jsem se, aby vozidlo bylo pokud mozno
z nejvetsi casti v puvodnim stavu. Nepuvodni jsou snad jen blinkry
a kola (takovy skromny tuning). Po case tako Trabik jeste dostal
sportovni volant, bufik a CD prehravac JVC.
S pozdravem,
Ivo Jančík
Nabídka na odkup tohoto vozu IFA f9 Cabrio nám přišla e-mailem. A cena? 2.000 Euro.
Tohoto Trabanta jsem koupil před rokem, ale kdysi jsme měli postupně
tři. Táta razil heslo, že radši každé 4 roky jednoho Trabanta než jednu
Škodovku 15 let. Když se přestali dělat, přešli jsme na jinou značku s
předním pohonem. Tehdy jsem si myslel, že s Trabanty je konec. Není, po
15 letech jsem se k němu vrátil, tentokrát jako k druhému autu do rodiny.
Zdraví Libor Vyhnal
Neratovice
Dobry den,
posielam vam par fotiek mojho trabantu na ktorom som previedol
dost podstatnu prestavbu. Mam tam skrateny podvozok z Golfu III. Motor 110 k TDI, ABS, 4x
kotucove brzdy, airbagy... vsetko co mal ten golf.
Z trabanta su tam len dvere, kapotu a blatníky som musel
dolaminatovat, aby sa tam zmestil motor, celne sklo je z Wartburgu.
S pozdravom
Peter zo Slovenska
Mojho trabika, uz tretieho v poradi som si kupil asi pred pol rokom od jedneho fajn chalana z dedinky pri Bratislave. Odvtedy je u mna v Supave, tiež malebnej dedinke pri Bratislave. Auto ma vzadu vinute pruziny, sedačky su z audiny, zadne a bocne zadne skla su vakuovo pokovene, s certifikátom. Trabant je roznymi filcovými a inimi materialmi pomerne dobre odhlucneny. Lak je novy PPG.
Peter Kalivoda
Nápad postavit nějaký RC model auta vznikl přibližně v roce 1976. V této době jsme se s otcem rozhodovali, jaká značka vozu to bude: Škodovka, Dácia... Nakonec jsme se rozhodli pro Trabanta ze dvou důvodů. Měli jsme k dispozici tovární propagační fotografie, podle nichž se dalo poměřovat, ale hlavně také stále věrně sloužícího Trabanta z roku 1965. Mnohokrát jsme v garáži poměřovali detaily. Autorem karoserie modelu je můj otec. Je vyrobena z balzového dřeva (dobře se opracovává). Postup výroby karoserie je vidět na přiložených fotografiích z roku 1977. Měřítko 1:10 jsme zvolili z důvodu pozdějšího umístění ovládací elektroniky do modelu. Jak se o mnoho let později ukázalo, měli jsme volit větší rozměry modelu. Ale o tom až později. Otec dokončil výrobu karoserie zhruba v roce 1978. Byla natřena štětcem světle modrou barvou, tak jako originál. Karoserie byla posazena na podvozek z hliníkového plechu, který se prohýbal. Zadní náprava byla na pevno, bez motoru. Tím byla ukončena výroba modelu. Otec ho odložil na mnoho let do skříně.
Mezi tím jsem se oženil a pořídil si dva prima syny. Nevím už přesně ve kterém roce to bylo, když jsem od otce převzal nedokončený model s tím, že to dotahnu do konce. Nejprve bylo zapotřebí vyrobit tuhý páteřový rám podvozku, který by bez problemu unesl váhu akumulátorů, motoru s převodovkou, veškeré řídící elektroniky, serva a byl dobrou a stabilní konstrukcí pro křehkou balzovou karoserii modelu. Podvozek jsem vyrobil z ocelového plechu TL 0,5mm. Má prahy,vlaštovku a všechny nosníky, tak jako originál. Nejprve jsem poprosil kamaráda o přivaření nosníků autogenem. Nebylo to možné použít, vše se řádně zkroutilo. Bylo nutno začít znovu. Nyní jsem veškeré nosníky letoval. Vznikl perfektně tuhý podvozek modelu.
Pod přední kapotou, před přední nápravou jsou umístěny 4ks Ni-Cd baterií pro napájení čtyřkanálového proporcionálního přijímače. Přijímač společně s elektronikou řízení a reverzace motoru je umístěn nad přední nápravou. Setrvo řízení Futaba je umístěno za přední nápravou. Již při montáži těchto zařízení byly nutné zásahy do již hotové karoserie. Ještě, že je balzová a dalo se tudíž lecos z vnitřní strany odříznout. Ty samé problemy byly v zadní části karoserie. Zadní náprava je poháněna motorem Igla 6V s převodovkou. Za zadním sedadlem a opěradlem je umístěna elektronika silové části ovládání motroru. Pod víkem zavazadlového prostoru je 5ks Ni-Cd článků pro motor. I zde byly nutné vnitřní úpravy karoserie. Nakonec se vše podařilo. Karoserii jsem vyztužil podlahou a motorovou stěnou z překližky. Při oživování elektroniky docházelo k rušení od motoru a silové řídící elektroniky a následnému chaotickému poškubávání řízení. Nakonec se vše odstranilo uzavřením motoru a řídící elektroniky do plechových stínících krytů. Další prací byla výroba tlumičů a potrubí výfuku. Díky montážní jámě v garáži nebyl problem s odměřováním výfuku tak i nosníků páteřového rámu karoserie, o kterém jsem se již zmínil. Další mravenčí prácí byla výroba mnoha doplňujících detailů karoserie. Střešní lišta je vyrobena z tenkého plechu a poniklována. Stěrače, venkovní i vnitřní kliky dveří, zámek zavazadlového prostoru, kličky oken, zrcátka, rámečky předních blinkrů, tachometr, spínače světel, ovládací knoflík ostřikovače, volant, kryt rádia a háčky na sloupcích jsem vypiloval z duralu a vyleštil. Pouze volant je nastříkán barvou. Madla na dveřích a středních sloupcích jsou z koženky. Páka ruční brzdy je též vypilována z kusu duralu a nalakována černě. Skla jsou z průhledné folie. Nápisy na zadním čele, zástěrkách a mřížka přední masky jsou vyrobeny z kuprextitu. Nejprve jsem vše ve velkém nakreslil tuší na čtvrtku a ofotil. V temné komoře bylo vše zmenšeno na požadovaný rozměr a byl vyroben film. Pomocí tohoto filmu byl exponován světlocitlivý kuprextit, vyvolán a odleptán v roztoku chloridu železitého. Po vyleštění bylo vše poniklováno. Přední reflektory jsou z plexiskla. Zadní svítilny, odrazky a kryty předních blinkrů jsem zhotovil z rukojeti zubního kartáčku, vybrousil a vyleštil. Spojler pod předním nárazníkem je ze smrkového dřeva, lakován černě. Ozdobné lišty na hranách blatníků a dveří jsem vyřezal z černého plastu. Puklice kol mi kamarád vytočil z duralu, jsou jen vyleštěné. Obě čísla jsou plechová, lakovaná a popsaná propisotem. Po napasování všech těchto detailů jsem karoserii kompletně odstrojil, přebrousil a nastříkal modrou akrylátovou barvou ve spreji. Po zaschnutí byly všechny detaily přilepeny. Hotový funkční RC model Trabanta v měřítku 1:10 jsem dokončil v roce 1996. Poslal jsem několik fotografií s dopisem v prostinké němčině do Zwickau. Odpověď ze Zwickau též přikládám.
Závěrem bych chtěl poděkovat mému otci za geniální nápad postavit tento model a za výrobu toho nejdůležitějšího- karoserie. Dále též velký dík kamarádovi, bez kterého by nevznikly některé díly Nakonec i mému synovi Kájovi za zhotovení perfektních digitálních fotografií a jejich úpravu.
Chtěl bych popřát všem majitelům Trabanta mnoho km bez nehody. Trabant sklidil neprávem mnoho posměchu od lidí, kteří nemají ani páru, jaký je to nenáročný a senzační vůz. Když uvážím, že v roce 1965 stál Trabant 27000 Kčs, má najeto 240000km a letos v červnu mu bude 40let- klobouk dolů před tímto vozem. Nikdy mě ani otce nenechal někde na silnici, vždy dojel v pořádku domů. I dnes stačí otočit klíčkem a motor vždy ochotně naskočí. Co víc dodat.
S pozdravem
Jan Pišinger
Trhové Sviny
Jeden negarážovaný trabant pod náporem sněhu.
|
Úvodní stránka |
Historie TK |
Setkání Lbc '99 |
Setkání TKů |
Zpravodaj |
Adresář TKů |
A.I.C.E. |
Opravny |
Technický rádce |
Vývoj trabanta |
Z tisku |
Fotogalerie |
Vtipy |
Odkazy na WWW |
Autor |
|
|