Úvodní stránka
Historie Trabantklubu Liberec
33. setkání zástupců Trabantklubů ČR
Přehled všech setkání Trabantklubů
Zpravodaj Trabantklubu Liberec
Adresář Trabantklubů ČR + SR
A.I.C.E.
Seznam opraven, kde si můžete nechat opravit trabanta
Technický rádce při potížích
Historie trabanta
Co bylo napsáno v novinách o trabantech
Několik zajímavých fotek trabantů
Vesele o trabantech
Odkazy na další WWW stránky o trabantech
Pár slov o autorovi těchto stránek

Autoklub.cz


Z tisku o trabantech

Rok 2003+2002     Rok 2001     Rok 2000     Rok 1999     Rok 1998

Milovníci trabantů: v nejhorším bychom emigrovali do Německa - iDNES, 10.6.2002
Trabant vstává z mrtvých - MF DNES, 7.5.2003 - NOVINKA!!!
Upravený trabant má přežít v Jižní Africe - Novinky, 24.11.2003 - NOVINKA!!!


Milovníci trabantů: v nejhorším bychom emigrovali do Německa

Pokud by se politici v Česku rozhodli zakázat trabanty, jejich majitelé by zřejmě požádali o azyl v Německu, kde jsou tato auta stále populární. Tato recesistická věta dnes několikrát zazněla na letišti ve Vyškově, kde se konala první Aero Rallye Trabi 2002. "Některým lidem trabanty smrdí, ale na rozdíl třeba od starých škodovek nemají problémy s emisními kontrolami," řekl organizátor akce Jaromír Rafaja.

"Koneckonců kůň také smrdí, a je ekologický," poznamenal. Motem akce, na kterou se sjela stovka bakelitových vozidel, byla věta: "Taktní lidé patří do lepší společnosti a lidé s dvěma takty ještě výš." V Německu se podle něj za upravený a naleštěný trabant platí až 20.000 eur (kolem 600.000 korun). Například Vítězslav Kodl z Rakovníka se ve Vyškově prezentoval hned několika trabanty. "Doma jich mám celkem deset," řekl. Pořízení jednoho podle něj stojí 20.000 korun. "Každý pak čeká generální oprava - kompletně se vše odřeže, pozinkují se veškeré železné konstrukce a plastovou karosérii je třeba znovu přilepit kvalitním lepidlem," popsal.

Na srazu bylo možné spatřit různá vylepšení, například trabi-kabriolet, který několik nadšenců vyrobilo za týden. Fanoušci auta vylepšovali kresbami, vlaječkami, ale i majáčky, houkačkami či zvonkem z tramvaje. Akci zahájila ráno v 08:00 spanilá jízda několika desítek východoněmeckých vozidel městem. "Lidé říkali, že něco takového ještě nezažili," uvedl Rafaja. Trabantisté soutěžili v jízdě zručnosti, zkoušce akcelerace a několik odvážlivců i v jízdě v terénu. Diváci hlasovali o nejoriginálnější využití motoru trabant - ať už k traktoru nebo leteckému modelu.

Ve východoněmeckém Cvikově, kde se trabant s dvoutaktním motorem vyráběl v letech 1957 až 1991, se účastní podobných srazů až 30.000 lidí. Běžně přijíždělo kolem 5000 aut.

ČTK, sid, iDNES, 10.6. 2002

Nahoru

Trabant vstává z mrtvých

Praha, Berlín

Kdysi to byl symbol "pokroku" za železnou oponou, jehož výrobní technologie byla zastaralá, už když se v roce 1958 začal vyrábět. Po rozpadu východního bloku se stal takřka ikonou - automobil, jehož vzhled se během 33 let, kdy byl vyráběn, takřka nezměnil, používala jako rekvizitu při svých vystoupeních hudební skupina U2, po celém světě vznikaly fankluby jeho milovníků. Řeč je o bakelitovém dvoutaktu z bývalé NDR - automobilu Trabant. Teď to vypadá, jako by trabant, jehož výroba skončila v roce 1991, měl jako bájný pták Fénix znovu vstát z popela. Podle deníku Wall Street Journal Europe totiž skupina německých podnikatelů chce výrobu trabantů obnovit. Byl totiž tak jednoduchý, a proto levný a takřka nezničitelný, že by se mohl prosadit jako lidové vozítko v rozvojových zemích Afriky. Myslí si to skupina projektantů a bývalých manažerů ze společnosti Sachsenring Fahrzeugtechnik, v současné době nesolventní firmy, která staré trabanty vyráběla. Přišla proto se svým plánem výroby auta nazvaného AfriCar, který by podle Petera Mandose, soukromého podnikatele a jednoho ze zakladatelů celého projektu, mohl způsobit v Africe takovou revoluci, jakou vyvolala "Lízinka" - proslulý model T Henryho Forda v Americe před sto lety. AfriCar je stále jen nápad. Studie, zda je plán realizovatelný, by podle Mandose měla být hotová do začátku příštího roku. Navíc je zapotřebí jen na její dokončení od investorů získat alespoň milion eur. Přesto je již Mandos ochoten prozradit určité detaily - nástupci legendárních trabantů budou "něco mezi osobním autem, lehkým náklaďákem a traktorem" a nebudou jezdit rychleji než 100 kilometrů za hodinu. Budou schopny vozit i těžké náklady a ujedou bez čerpání pohonných hmot 600 až 800 kilometrů. Měly by být určeny pro trh v Jihoafrické republice, kde průměrný roční příjem činí zhruba 8100 eur. Cena vozu bude asi 3000 eur, polovina toho, co nyní stojí nejlevnější model na zdejším trhu, Fiat Uno Mia. Nové auto bude navrženo a první prototypy budou vyrobeny v Německu. Vyrábět se bude v JAR, kde má být za 80 milionů eur postavena nová továrna. Mandos přitom odhaduje, že už během prvního roku po zahájení bude vyrobeno deset tisíc vozů.

Základní fakta o Trabantu

Vyráběl se: 1958-1991
Počet vyrobených kusů: přes 3 miliony
Nejprodávanější model: P601
Výkon motoru: 23 koní (P601)
Maximální rychlost: 100 km/h (P601)
Čekací listina na koupi v NDR: až 18 let

Marek Bičík, MFDnes, 7.5.2003

Nahoru

Upravený trabant má přežít v Jižní Africe

Podnikatel Peter Mandos z německého Langenu chce prosadit na jihoafrický trh nyní už kultovní východoněmeckou značku Trabant. Napsal to německý internetový list Djeli - magazín příznivců Afriky v Německu.

Modifikovaný trabant by prý mohl přijít na jihoafrický trh v roce 2005 pod názvem AfriCar. Vozítko by mělo stát asi 3000 eur, tedy zhruba 90 000 korun. Tato cena má být hlavní tahákem v zemi, kde malý Volkswagen CitiGolf stojí 5900 eur a platí za jedno z cenově nejvýhodnějších aut v Jižní Africe.

Neznamená to ale zmrtvýchvstání bakelitového východoněmeckého autíčka. Auto pro jihoafrický trh by mělo razit heslo - za málo peněz málo technologie. AfriCar by si měl z trabantu ponechat jednoduchou obsluhu, nízké provozní náklady a svou příslovečnou "nezničitelnost".

Nyní staví německý podnikatel první prototypy a pracuje na studiích proveditelnosti. Zdaří-li se mu jeho podnikatelský záměr, měly by se automobily vyrábět přímo v Africe. Reakce jsou zatím smíšené. Nápad uvést na tamní trh levné auto už několikrát ztroskotal. V osmdesátých letech chtěl něco podobného dokázat britský novinář s Citroënem 2CV. Nikdy ale nevznikl ani prototyp vozu. Také japonská Toyota musela nakonec od podobného projektu ustoupit.

Pro potenciální uživatele jihoafrického trabantu hrají totiž důležitou roli standardy moderní bezpečnosti aut. A ani nejnovější typy automobilů nejsou zárukou bezpečnosti při chaotické, životu nebezpečné jízdě jihoafrických řidičů minibusů a taxíků.

ČTK, Novinky, 24.11.2003

Nahoru




| Úvodní stránka | Historie TK | Setkání Lbc '99 | Setkání TKů | Zpravodaj | Adresář TKů | A.I.C.E. | Opravny | Technický rádce | Vývoj trabanta | Z tisku | Fotogalerie | Vtipy | Odkazy na WWW | Autor |