Úvodní stránka
Historie Trabantklubu Liberec
33. setkání zástupců Trabantklubů ČR
Přehled všech setkání Trabantklubů
Zpravodaj Trabantklubu Liberec
Adresář Trabantklubů ČR + SR
A.I.C.E.
Seznam opraven, kde si můžete nechat opravit trabanta
Technický rádce při potížích
Historie trabanta
Co bylo napsáno v novinách o trabantech
Několik zajímavých fotek trabantů
Vesele o trabantech
Odkazy na další WWW stránky o trabantech
Pár slov o autorovi těchto stránek

Autoklub.cz


Z tisku o trabantech

Rok 2003+2002     Rok 2001     Rok 2000     Rok 1999     Rok 1998

Technický benzin láká i škodí - MF DNES
Benzin pro dvoutakty se začne danit - MF DNES
Wartburg slouží, jen ve městě kouří, připouští šetrný řidič - MF DNES
Světe, div se - dočkali se roku 2000! - TRABANT - Lidové noviny 8. 1. 2000

Technický benzin láká i škodí

Neschválené palivo trabant ani wartburg tankovat nesmí, ale větší rizika řidičům zatím nehrozí

Technický benzin sice v posledním půlroce podražil z devíti asi na třináct korun za litr, ale pořád ještě umožňuje majitelům trabantů a wartburgů cestovat za půlku toho, co stojí jízda se srovnatelným čtyřtaktem na klasický automobilový benzin. Je to sice proti platným předpisům, ale při absenci jakýchkoliv kontrol jsou jezdci na nepovolené palivo v klidu.

V odedávna vysmívaných trabantech a wartburzích tak zvlášť v posledních třech letech, kdy se ježdění na technický benzin v Česku rozmohlo, lidé objevili sluhy z nejskromnějších. Těžko totiž najít podobně prostornou konkurenci, která je tak laciná nejen v nákladech na palivo, ale také při pořizování, v údržbě a v placení povinného ručení.

Dvoutaktů je spousta
Nikdo neví, kolik vozů v zemi jezdí na technický benzin, který je bez spotřební daně ve srovnání s automobilovým nejméně o desetikorunu na litr levnější. "Ani odhadnout si to netroufám," říká Milan Pelcl, vedoucí oddělení nákupu a prodeje pražské společnosti Čepro. V jejích čtrnácti velkoskladech ve všech regionech republiky motoristé nejčastěji technický benzin nakupují - po dvousetlitrových sudech či do svých nádob a kanystrů. "Technických benzinů je víc druhů, používají se třeba k čištění nebo v různých výrobách. Mnohé technologie využívající technický benzin sice v posledních letech buďto skončily, nebo je nahradily ekologičtější způsoby, ovšem prodej technického benzinu zůstává zhruba stejný.

Není ale dramatický - představuje tisíc tun ročně. Nejprodávanějším z technických benzinů je druh 90/150, který využívají právě majitelé wartburgů a trabantů," dodává Pelcl.

Kolik jich v Česku zůstává? "Po velkém vyřazování starých vozů z evidence kvůli novému povinnému ručení je evidováno na jedenasedmdesát tisíc trabantů a bezmála padesát tisíc wartburgů," odpovídá šéf sekretariátu Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek. "To znamená, že trabanty jsou osmé a wartburgy desáté nejrozšířenější vozy na zdejších silnicích."

Nesmí se to, ale...
Zatímco největší pragmatici koupí za pět sedm tisíc korun trabanta, rok dva ho prohánějí na technický benzin cestou necestou, pak ho vyždímaného nejtvrdší službou vyhodí na vrakoviště a celý proces opakují, považují pravověrní dvoutaktáři zmíněné praktiky za cosi nepatřičného; snad až neslušného. "Raději o tom ani nemluvte," děsí se Roland Klemmeyer z Plzně, který stál u zrodu trabant-klubů a trabantistického hnutí. "Třeba zrovna technický benzin patří k důvodům, proč nás ostatní motoristé nemají na silnicích rádi. Zatímco trabant jedoucí na automobilový benzin je mazaný 1:40, či dokonce 1:50 a prakticky nekouří, přimazávají jezdci na sušší technický benzin až v poměru 1:25. Zvlášť ve městech se za nimi táhnou oblaka dýmu a nadávky ostatních."

Žádný z oslovených ekologů ani odborníků přes emise motorových vozidel však neví o tom, že by se někdo oficiálně zabýval tím, zdá a případně jak škodí trabant či wartburg provozovaný na technický benzin životnímu prostředí. "Jisté ale je, že dvoutakt mazaný v poměru 1:25 bude emisně horší než vůz jezdící na směs 1:40," prohlašuje Petr Říha, šéf zkušebny Chodovec pražského Ústavu silniční a městské dopravy.

Na druhé straně je poctivé připomenout, že v Česku je dost trabantů a wartburgů starších ročníků výroby, u kterých je předepsáno - a také oficiálně schváleno - "kouřivé" mazání 1:33. Také mnoho motocyklů z padesátých a šedesátých let se maže rovněž podle předpisů a schválení v poměru 1:25, či dokonce ještě nepříznivějším 1:20.

"Nejzásadnější ale je, že se nesmí na technický benzin jezdit. Podle platných předpisů o podmínkách provozu na pozemních komunikacích lze k provozu silničních vozidel používat jen schválené provozní hmoty a mezi těmi v případě trabantů ani wartburgů technický benzin není," upozorňuje Petr Říha.

Konstatování však vede do další slepé uličky: policie obsahy nádrží nekontroluje a ani se k tomu nechystá. "Nevím o případu, že by policie postihla někoho za to, že jede na technický benzin. V běžné praxí nemáme techniku, s níž bychom palivo v nádržích vozidel kontrolovali," informuje Miloslav Konvička z dopravní služby Policejního prezidia. Z jeho slov dál vyplynulo, že teoreticky za zmíněný prohřešek nepadá v úvahu nic horšího než bloková pokuta do tisíce korun.

Motor trpí, tvrdí znalec
Pokud pravověrní dvoutaktáři přece jen technický benzin v nádrži svých aut připustí, tak smíchaný v poměru 1:1 s automobilovým benzinem Super, aby se zvedlo oktanové číslo paliva a motor tolik netrpěl. Tento postup sice cestování s dvoutaktem zdražuje, ale pořád ještě drží na zhruba třech čtvrtinách nákladů, které žádá jiný vůz. Výhody trabantu či wartburgu - už zmíněné nízké pořizovací, údržbové a další náklady - zůstávají.

Nízké oktanové číslo kolem 60 (automobilový benzin má nad 90) považuje za zásadní problém cestování na technický benzin také Vladimír Matějovský z pražského Výzkumného ústavu paliv a maziv. "To by bylo palivo pro Tatru 12 z roku 1929," tvrdí. "V trabantu či wartburgu vede k nekontrolovatelnému až detonačnímu zapalování. Z toho plyne podstatně rychlejší spalování technického benzinu, které působí rázy na klikový hřídel motoru. Při trvalejším použití padá v úvahu také propálení dna pístu motoru a další rizika. Technický benzin jako palivo tedy v žádném případě nedoporučuji."

Opravy jsou za pakatel
Mechanici, kteří se zabývají opravami dvoutaktních automobilů, však zdaleka nejsou tak přísní.

"Motor trabantu vydrží sto tisíc kilometrů - někdy víc, jindy míň. A je to prakticky stejné, jestli jezdil na automobilový, nebo technický benzin," konstatuje František Blobner z autoservisu v Nýřanech na Plzeňsku, který je zřejmě největší. dílnou na opravy trabantů v západních Čechách."Jediným problémem jízd na technický benzin bývají zimní starty.

Z dílů víc trpí pístní kroužky. Na druhé straně ale jen málokteré auto lze opravit tak levně a snadno jako trabanta. Například za osmnáct set korun je u nás ke koupi solidní starší motor, pár tisíc stojí celé auto, ať už je od zdejšího majitele, či dovezené coby náhradní díly z Německa."

Konec trabantů se nečeká
Právě wartburgy a trabanty dovezené po pádu železné opony z Německa značně vylepšily kvalitu vozového parku zmíněných značek v Česku , a oddálily jejich zdejší konce. . Mnohdy pěkná, mladá a východními Němci hýčkaná auta se totiž se sjednocením.Německa rázem stala zbožím za pár set marek a v tuzemsku se na doklady vysloužilých či dosluhujících vozů legálně dostala na silnice. "Trabanty a wartburgy pořád lidé žádají, ovšem v Německu se zásoby tenčí a opravdu pěkné exempláře už prakticky nejsou k mání," doplňuje předseda Sdružení drobných dovozců, opravářů a prodejců motorových vozidel Jan Slawisch. Působí v Krupce v severních Čechách, v regionu, kde v minulém desetiletí právě obchod s trabanty původem z bývalé NDR za pár tisícovek korun doslova kvetl.

Ani tenčící se německé zásoby však dvoutakty a zvláště trabanty se všemi jejich nevýhodami pro okolí i výhodami pro majitele zřejmě ze zdejších silnic nevyženou. Nové zdroje cenově přijatelných dílů se poslední dobou ukazují v Polsku.
Jan Čech, MF DNES - AUTO MOTO, 1. 3. 2000

Nahoru

Benzin pro dvoutakty se začne danit

Řidiči, kteří s trabanty či wartburgy jezdí na technický benzin, se do dubnové změny zákona nemusí obávat významnějších konfliktů s úřady či s policií. Sice se dopouštějí dopravního přestupku, když v rozporu s platnou vyhláškou o ,podmínkách provozu silničních vozidel na pozemních komunikacích používají ve svém autě neschválené provozní hmoty, ovšem jak připouští Miloslav Konvička z dopravní služby policejního prezidia - policie to bez patřičného vybavení nezjišťuje a nepostihuje. Liché jsou zatím také obavy, které si mnohdy připouštějí i sami jezdci na technický benzin - že totiž šidí stát na spotřební dani.

"V okamžiku, kdy motorista přidá do technického benzinu olej, což je k provozu trabanta či wartburga nezbytné, vznikne.směs k pohonu dvoutaktních motorů. A právě směs benzinů s jinými palivy a mazivy používaná pro pohon dvoutaktů je podle platného zákona o spotřebních daních od začátku roku 1993 jedinou výjimkou, která není předmětem spotřební daně," vysvětluje mluvčí ministerstva financí Libor Vacek.

Ten upozorňuje, že stav končí k poslednímu březnovému dni letošního roku. "Od 1. dubna 2000 se zákon mění a také zmíněné palivo pro dvoutaktní motory už bude předmětem spotřební dané;" informuje Libor Vacek.

Postihy za porušení zákona by měly být trestány jako u jiných daňových úniků.

Úřady však tuší, že kontrola bude v případě jednotlivých motoristů využívajících technický benzin k pohonu trabantů či wartburgů problematická.
MF DNES - AUTO MOTO, 1. 3. 2000

Nahoru

Wartburg slouží, jen ve městě kouří, připouští šetrný řidič

Zachovalý Wartburg 353 po původně východoněmeckém motoristovi přišel plzeňského medika Radovana K. i s legalizací k provozu na zdejších silnicích na doklady jiného dosluhujícího auta téhož typu na dvacet tisíc korun.

"Od té doby můj vůz prošel bez potíží dvěma technickými kontrolami a najel více než padesát tisíc kilometrů, z toho posledních dvacet tisíc na technický benzin. Všechno bez problémů, bez závad a bez pocitu, že by wartburg s technickým benzinem třeba jen trochu tratil na výkonu," říká student, který nechce zveřejnit celé jméno, aby neměl problémy jako pachatel dopravního přestupku. Provoz Wartburgu 353 na technický benzin,jehož cena je ve srovnání s předepsaným palivem zhruba poloviční, totiž není schválen a za prohřešek teoreticky hrozí až tisícikorunová pokuta.

Medik poznal i slabiny zmíněného cestování. "Auto víc smrdí z výfuku, a hlavně nedělá dobrotu při krátkých popojížďkách po městě. Zanášejí se svíčky, při stání ve frontách vozidel dost kouří. Zato venku - a tam já cestou domů do městečka ve středních Čechách jezdím nejčastěji - slouží bezvadně."

Spočítal, že při nákupu pohonných hmot je na tom i při rostoucích cenách technického benzinu stejně jako jeho kamarádi, kteří jezdí na propan-butan. "Ale nemusel jsem kupovat plynové zařízení, které podle typu auta stojí od patnácti do padesáti tisíc korun. Jen do technického benzinu dávám víc oleje mažu 1:25, zatímco za normálních okolností se do Wartburgu 353 lije směs oleje s automobilovým benzinem v poměru 1:40," sděluje Radovan K. a pyšní se, že ani s netradičním palivem mu auto nebere víc než osm litrů na sto kilometru.

"Jen teď, v zimě, wartburg na technický benzin špatně startuje. Proto mám připravenou injekční stříkačku, tou do sání vpravím trošku normálního benzinu a motor chytí na první pokus," pokračuje. Jinak je však Radovan K. přesvědčen, že výhody cestování s dvoutaktním automobilem na technický benzin značně převyšují zápory. A bez přemýšlení vzpomene minimálně na tři kamarády - studenty, kteří si myslí a v praxi uplatňují totéž.
MF DNES - AUTO MOTO, 1. 3. 2000

Nahoru

Světe, div se - dočkali se roku 2000! - TRABANT

SPOLEČNOST Očekávání se nenaplnila, prognózy selhaly, obavy byly liché, přání zůstala nevyslyšena... Zkrátka pár věcí, o nichž jsme se domnívali, že jim dáme poslední sbohem ještě před zlomovým rokem 2000, zůstává dál. Loučení se nekoná. Alespoň zatím.

TRABANT
Jízda za trabantem. Hrůzný sen, který se dodnes vrací řidičům uvyklým jezdit se staženým okénkem. Díky bohu, že v časech reálného socialismu se na tuzemských silnicích jen zřídka objevovaly kabriolety. Zato vysmívaným i obávaným trabantíkům se tu dařilo dobře. Terčem posměchu se východoněmecký symbol doby stal především pro svou karoserii z duroplastu. Výrobu vozů zahájila automobilka ve Zwickau 7. listopadu 1957, aby tak oslavila 40. výročí VŘSR. Automobil P50 prošel záhy řadou změn a v roce 1962 trabant konečně dostává silnější motor: obsah 600 ccm a výkon 23 koní. Ale to byl jen začátek. V roce 1964 přichází továrna s legendárním vozem Trabant 601, automobilem, který se dokázal udržet ve výrobě až do léta 1990. Po zhroucení komunismu to vypadalo, že se šestsetjednička zakrátko stane jen povinným exponátem, který musí mít ve své sbírce každé pořádné muzeum mapující dějiny komunismu. Ale chyba lávky. "Trabi" se nevzdává. Milován svými majiteli a nenáviděn všemi za sebou, dál brázdí silnice a k chuchvalcům dýmu přidává hlas dvoutaktního motoru připomínající souzvuk velikonoční řehtačky se starším fénem na vlasy.

Nahoru




| Úvodní stránka | Historie TK | Setkání Lbc '99 | Setkání TKů | Zpravodaj | Adresář TKů | A.I.C.E. | Opravny | Technický rádce | Vývoj trabanta | Z tisku | Fotogalerie | Vtipy | Odkazy na WWW | Autor |