Úvodní stránka
Historie Trabantklubu Liberec
33. setkání zástupců Trabantklubů ČR
Přehled všech setkání Trabantklubů
Zpravodaj Trabantklubu Liberec
Adresář Trabantklubů ČR + SR
A.I.C.E.
Seznam opraven, kde si můžete nechat opravit trabanta
Technický rádce při potížích
Historie trabanta
Co bylo napsáno v novinách o trabantech
Několik zajímavých fotek trabantů
Vesele o trabantech
Odkazy na další WWW stránky o trabantech
Pár slov o autorovi těchto stránek

Autoklub.cz

Technický rádce

Publikace Technický rádce od JuDr. Zdeňka Svátka
Technické rady od vás
Užitečné obecné rady
Povodně
ZIMA

Jak postupovat při odstraňování následků povodní u vozu.

Co v autě vodou určitě utrpělo?
  • baterie
  • veškeré náplně - olej, palivo, brzdová kapalina...
  • voda v karburaci, vstřikovacích jednotkách, ve válcích
  • elektroinstalace a elektronika - relé, řídicí jednotka, kontakty, pojistky...
  • starter
  • alternátor
  • voda v dutinách i ve světlech
Zásady, co dělat a co nedělat s vytopeným autem:
  • Nestartovat
  • Neroztahovat
  • Vyfotografovat kvůli pojištění na místě, kde auto stálo ve vodě, hodí se i policejní záznam stavu
  • Raději přepravovat na autě nebo přívěsu než táhnout na laně - brzdy mohou být nefunkční
  • Vyhledat odborný servis - nemusí být značkový, ale musí mít k dispozici elektronickou diagnostiku
  • Okamžitě po opadnutí vody začít sušit interier
  • Pěnové vyčištění sedadel dělat až po úplném prvotním vysušení, jinak se zápach vrátí
Co dělat po opadnutí vody (pokud nesvěříte vůz servisu):
  • odpojit autobaterii (nejlépe nahradit novou)
  • očistit auto vodou od bahna a nečistot, včetně všech otvorů (rovněž vysušit sedadla a polstrování)
  • zkontrolovat a vysušit elektroinstalaci, všechny kontakty a pojistky
  • speciální péči věnovat brdové kapalině (je náchylná ke znehodnocení vodou) a také brzdám, zkontrolujte ložiska kol a jejich namazání
  • vylít vodu a vysušit přední i zadní svítilny a směrovky
  • vyměnit palivový, olejový a vzduchový filtr
  • zkontrolovat a nejlépe vyměnit všechny náplně jako olej v motoru, v převodovce nebo posilovači
  • vyčištění a výměna se týká rovněž nádrže a samotného paliva
Co dělat s utopeným automobilem
Nejen vyplavené nebo i pobořené domy, nejen podemleté silnice a železnice, lidé v šoku, ale i desítky tisíc automobilů utrpělo během povodní škody. Na ty majitele vytopených aut, kteří v těchto dnech prostě jen otevřeli dveře a kapoty a čekají, až auto vyschne, křičí mechanici: bez naší pomoci auto z povodně zničíte! A vědí, co říkají.

Nejdůležitější je, kam až sahala v povodni ponechanému vozu hladina. Odborníci tvrdí, že hranice bezpečného" ponoření je polovina disků kol. Pokud voda zasáhla výš, než do poloviny pneumatik, je třeba počítat s tím, že byla zasažena i motorová část, a tím přicházejí skutečné starosti. Když budeme mluvit o škodovkách, tak prostě majitelé felicií a novější modelů do servisu prostě musí!" tvrdí s neochvějnou rozhodností majitel několika značkových Škoda - autoopraven Jiří Papoušek. Tvrdí ale, že nikde není psáno, že každý nutně musí s vyplaveným vozem do značkového servisu. Je třeba najít odbornou opravnu - tedy takovou, kde jsou schopni diagnostikovat elektronická zařízení vozu, jako třeba řídicí jednotku," radí Jiří Papoušek.

Náplně všechny pryč!
Práce na vytopeném autě znamenají především vyměnit všechny provozní náplně. Je prakticky jisté, že voda je jak v palivové nádrži, tak v motorovém oleji. Dalším krokem je kompletní vyčištění motoru, a to včetně válců. Pozornost vyžadují ovšem i ložiska, systém řízení a podvozek. Asi nejkomplikovanější a nejpracnější bude elektroinstalace. Nejde jenom o vysušení a ošetření kontaktolem, ale nezbytná je i diagnostika řídicí jednotky," upozorňuje Jiří Papoušek. Varuje ty, kteří se pokusí nastartovat auto bez těchto všech kroků - voda ve válcích nenávratně poničí motor, roztažení může snadno přetrhnout rozvodný řemen a zkrat obvykle zlikviduje řídicí jenotku. A ta třeba pro fabii přijde na 15 tisíc korun," varuje majitel sítě servisů).

Na sušení nestačí slunce
Nakonec je třeba vysušit všechny dutiny a interiér. To je bod, který si většina majitelů mokrých aut v duchu označí jako příležitost ušetřit a prostě jen vystaví vůz slunci. Ovšem takový pasivní způsob vysušení s sebou přinese jednu tragickou okolnost - zápach. Už nikdy se takto odbyté auto pachu po rybině, bahně a zatuchlině úplně nezbaví. Krom nepříjemných pocitů, kdykoliv majitel, který ušetřil", do vozu usedne, přichází ještě jedna moc špatná věc - zapáchající vůz se stává prakticky neprodejným. Zkušenost s automobily, které prošly potopou, má bazarista Karel Rožník, který obchoduje se staršími vozy na okraji Brna: Měl jsem tu dost lidí, kteří přivezli celkem pěkné auto, ale smrdělo.
Snažili se pach přerazit nejrůznějšími stromečky a voňavkami do větráků a snažili se mi je vždycky prodat za hotové. No a pak skoro všichni přiznali, že to jejich auto bylo v povodni." Rožník připouští, že právě takové auto nevzal ani jedno, zato dost jiných vytopených vozů úspěšně prodal. Ty však byly hned po povodni na vyčištění interiéru. My dokonce doporučujeme úplnou výměnu nejzasaženějších dílů interiéru - a to především z hygienických důvodů," říká Evžen Krauskopf z tiskového oddělení mladoboleslavské Škody. Starost naopak nečeká tolik motoristy, kterým voda poznamenala ve sklepích nebo garážích uskladněné zimní pneumatiky. Stačí gumu od nečistot očistit, umýt a jsou připravené k nasazení," uklidňuje majitel pneuservisu Miroslav Kolb.


Auto po zatopení nestartujte!
Rozsáhlé povodně způsobily škody i motoristům, kteří nestačili odvézt své vozy do bezpečí. Voda může auto poškodit, ale při zachování několika zásad lze předejít nejhoršímu. Po záplavách se v servisech množí případy majitelů zatopených aut, podle mechaniků se však taková auta většinou podaří zprovoznit.

Hlavním pravidlem je nestartovat navlhlý vůz. Ten musí včetně čalounění důkladně vyschnout, jinak při startování nastane zkrat a zničí elektroinstalaci. Oprava lehce zatopeného automobilu může přijít na tisíc korun až tři tisíce korun, často je však auto zničeno tak, že se spíš vyplatí koupit nové. Technici rovněž radí, aby i když je auto pojízdné, situaci nepodceňovali a autoservis navštívili. Voda mohla poškodit některou součástku a nepatrná závada přeroste po čase do větších rozměrů.

Podstatné rovněž je, jak dlouho auto bylo pod vodou a do jaké výšky voda sahala. Pokud nedošlo k zaplavení celého motoru, mohou být škody menší. Kromě zmiňované choulostivé elektroinstalace je třeba po zatopení vozu pro jistotu vyměnit náplně jako olej nebo brdovou kapalinu. Zvlhnutý může být i rozdělovač a karburátor.

Pozor! Po opadnutí vody se vyplatí jednat rychle, protože vlhký vůz rychle podléhá korozi.

Tyto informace byly převzaty ze zpravodajského serveru iDNES.cz



| Úvodní stránka | Historie TK | Setkání Lbc '99 | Setkání TKů | Zpravodaj | Adresář TKů | A.I.C.E. | Opravny | Technický rádce | Vývoj trabanta | Z tisku | Fotogalerie | Vtipy | Odkazy na WWW | Autor |